top of page

blog projektanta 

Zdjęcie autoraOktawia Wasielewska

XIX Zieleń to życie... to tu prawie od 30 lat bije puls zielonej branży

Jedyne w swoim rodzaju miejsce spotkań, inspiracji, edukacji.Wydarzenie, jakże szanowane przez uczestników i odwiedzających. Międzynarodowa Wystawa 'Zieleń to Życie' w pierwszych dniach września, już po raz XIX przyciągnęła swoich stałych bywalców do hali Expo przy Prądzyńskiego.

Studio targowe znów w akcji

W tym roku już po raz drugi wspólnie z Markiem Jezierskim miałam możliwość być w ekipie Studio Targowe, z relacjami na żywo z wydarzenia. Kolejne fragmenty wywiadów można oglądać na Kanale YT tu https://www.youtube.com/watch?v=g51_dSLCm1I


Zieleń to życie to już tradycja

Jak co roku w pełnych zieleni stoiskach targowych kwiat szkółkarstwa zaprezentował swoją ofertę, a branże towarzyszące dopełniły całości. Stoiska w atrakcyjnych, kolorowych aranżacjach, z ekspozycją oferty, z zaangażowaną ekipą przedstawicieli firm, gotowych do wymiany doświadczeń i spotkań biznesowych. Ale też i spotkań towarzyskich. Obecność na wystawie dla większości wystawców jest już tradycją, faktem nawet jest, że zajmują od lat te same miejsca w hali targowej. Jasne jest, że organizatorzy dbają o dobrą integrację szkółkarzy zrzeszonych w ZSzP, bo objawia się to równie dobrą atmosferą na samej imprezie. Dla wielu szkółkarzy było czystą przyjemnością po prostu spotkać się ze znajomymi z zielonej branży.

Podobnie było z resztą wśród wystawców branż towarzyszących. A było ich sporo: od pojazdów do ciężkich prac, sprzętów ogrodowych, wydawnictw, oprogramowania do projektowania, doniczek, nawozów, wyposażenia, szklarni, po dekoracje świąteczne.

Konkurs Roślin Nowości

Stały mocny punkt imprezy to wyczekiwany Konkurs Roślin Nowości. W tym roku zgłoszono wielu kandydatów. Konkursowy medal pozwala na mocniejszą promocję rośliny, ale przede wszystkim to wielka satysfakcja dla hodowcy i producenta. Gratulacje dla zwycięzców!


Kopalnia wiedzy i inspiracji

W programie wydarzeń towarzyszących były: seminarium wiedzy dla handlu i producentów, wyśmienity pokaz florystyczny, szkółkarskie wykłady o wybranych gatunkach roślin, warsztaty akwareli botanicznej z zespołem ‘Flora Watercalor J&K’, czy opowieści ‘Kocia Dżungla’ o roślinach do wnętrz, które mogą współistnieć z kotem.

Na zewnątrz hali jak zwykle kiermasz z ofertą kilku szkółek przyciągnął klientów detalicznych, to tam można było kupić nawet nagrodzone, konkursowe rośliny.

‘Zielone pogotowie’ z cennymi poradami ogrodniczymi działało na pełnych obrotach przez trzy dni wystawy.


Zmiany klimatyczne to już fakt

Hasłem przewodnim w tym roku było 'Naturalnie'. I bardzo dobrze, bo naturalność to wciąż ogromny trend. Tak duży, że wydaje się być aż oczywistością. Wtedy takie hasła zachęcają firmy do biznesowych podsumowań, czy faktycznie zielone działania są wpisane w ich strategię. Wielu szkółkarzy w rozmowach podkreślało naturalne podejście nie tylko w wystroju samego stoiska, ale również opowiadając o swoich działań, przyczyniających się do dbałości o środowisko naturalne. Jedni mówili o ofercie przyjaznych owadom roślin, inni wspominali o warsztatach przyrodniczych dla lokalnych społeczności, jeszcze inni o panelach fotowoltaicznych na szklarniach, o energooszczędnych pojazdach do prac w ogrodzie albo o bardziej optymalnej gospodarce wodą do podlewania. Kilku wystawców celowo nie miało już papierowych ulotek, odsyłając do szukania informacji w sieci.


Szansa czy wyzwanie dla branży szkółkarskiej

Przewrotnie można stwierdzić, że szkółkarska branża z założenia ma prościej w kwestii pokazania proekologicznej postawy. Zajmują się wszechstronnie roślinami, a wiadomo, że już samo przebywanie w ich otoczeniu jest prozdrowotne, czyli na swój sposób też proekologiczne. Obrót takim towarem jak roślina z założenia może być ekologiczny. Jednak w miarę rosnącej świadomości społeczeństwa to właśnie ci gracze, którzy aktywniej działają w tym obszarze zyskują mocniejsze przewagi konkurencyjne. Odpowiedzialność firmy za poszanowanie natury i zaplanowane działania z tym związane mogą stać się wyróżnikami wśród konkurencji, gdyż są wartością dodaną dla klientów zarówno hurtowych jak i detalicznych. Zatem gratulacje dla Szkółkarzy, za podkreślanie w swoich działaniach wagi świadomego podejścia do tematu ‘Naturalności’.

Zapewne w przyszłości sporym wyzwaniem dla szkółkarzy będzie również oswojenie i przełożenie na plany popularyzowanej coraz bardziej idei 'dzikości', ‘zarastania’ w podejściu do kształtowania krajobrazu. Coraz więcej globalnie mówi się o konieczności odbetonowania powierzchni, zagospodarowaniu miejskich nieużytków w przestrzeni miejskiej, pozwoleniu, aby to natura, właśnie ‘czwarta przyroda’, nawet ze swoimi rodzimymi chwastami grała pierwsze skrzypce…

O tym też była mowa podczas konferencji ‘Mocno Zielone Miasto’, o wykorzystaniu naturalnych ekosystemów w projektowaniu, doborze roślin spełniających zmieniające się, coraz surowsze wymagania środowiskowe, a gościem specjalnym była sama Martha Swartz. Jasno podkreślała, że nie ma już odwrotu od wizji bardziej naturalistycznego krajobrazu miejskiego.


Zmiana myślenia nieunikniona

Zmiana w myśleniu i poczuciu estetyki odbioru przestrzeni po prostu musi się wydarzyć. I to w myśleniu wszystkich zaangażowanych – zarządców zieleni, projektantów, architektów, dostawców, nie wykluczając samych użytkowników zieleni i ogrodów.

W kalendarzu zielonej branży kolejne ważne wydarzenia szkółkarskie w listopadzie: śląska 'Siliesia Plants - giełda szkółkarska', na Mazowszu 'Zielony Show Room' oraz Konferencja Szkółkarska w Katowicach.


Wiadomo ‘Zielen to życie’! A świadoma to już w ogóle!

Do zobaczenia! Naturalnie!



Comentários


bottom of page